En 2022, les tensions sur les marchés des matières premières affectent tout particulièrement le secteur des transports. La production des branches utilisatrices de transport ralentit tandis que le rebond des échanges extérieurs de transport, amorcé en 2021, se poursuit. Sous l'effet combiné de la reprise de l'activité et de fortes hausses de prix, la dépense de transports s'établit à 539,9 milliards d'euros en 2022 (20,5 % du PIB), dépassant de 20,4 % son niveau d'avant la crise sanitaire. Le transport intérieur de voyageurs poursuit sa croissance (+ 14,4 % par rapport à 2021) et revient presque à son niveau de 2019 ; quant au transport de marchandises, il est quasi stable (- 0,3 % en un an). Avec la reprise de la circulation, le niveau des émissions de gaz à effet de serre en 2022 est proche de celui d'avant-crise tandis que la baisse de l'accidentalité se poursuit.
Key transport figures - Edition 2024
In 2022, tensions on the raw materials markets made a particular impact on the transport sector. Production in transport-using industries slowed, while the rebound in foreign trade in transport, which began in 2021, carried on. Under the combined effect of the upturn in activity and strong prices increase, transport spending reached 539.9 billion euros in 2022 (20.5% of GDP), 20.4% higher than before the health crisis. Domestic passenger transport continued to grow (+14.4% compared to 2021), returning almost to its 2019 level, while transport of goods remained virtually stable (-0.3% in one year). With the upturn in traffic, greenhouse gas emissions in 2022 got close to pre-crisis levels, while accident rates continued to fall.
In 2022, tensions on the raw materials markets made a particular impact on the transport sector. Production in transport-using industries slowed, while the rebound in foreign trade in transport, which began in 2021, carried on. Under the combined effect of the upturn in activity and strong prices increase, transport spending reached 539.9 billion euros in 2022 (20.5% of GDP), 20.4% higher than before the health crisis. Domestic passenger transport continued to grow (+14.4% compared to 2021), returning almost to its 2019 level, while transport of goods remained virtually stable (-0.3% in one year). With the upturn in traffic, greenhouse gas emissions in 2022 got close to pre-crisis levels, while accident rates continued to fall.
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Données associées à la publication et relatives aux thématiques : économie, transports de marchandises, transports de voyageurs, les externalités, les entreprises, l'emploi et les infrastructures.
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