Fin 2017, en France (hors Mayotte), 606 000 chauffeurs de véhicules de transport routier de marchandises sont salariés dans les entreprises du secteur privé et semi-public. Près des deux tiers d’entre eux (63 %) sont employés dans des entreprises dont le transport routier de marchandises est l’activité principale (transport pour compte d’autrui). Toutefois, 225 000 conducteurs sont salariés d’entreprises dont le transport n’est pas l’activité principale, mais qui effectuent du transport pour leur propre compte (transport pour compte propre). Les conditions de travail offertes aux conducteurs routiers par l’une ou l’autre des activités de transport peuvent avoir une influence sur l’attractivité des postes offerts et la stabilité des salariés dans l’entreprise. Les problématiques d’équilibre de la pyramide des âges se posent davantage pour les conducteurs routiers du transport pour compte propre, dont près d'un sur cinq est âgé de plus de 55 ans.
Drivers of own account road freight transport: marked differences with drivers of transport for hire or reward
At the end of 2017, in France (excluding Mayotte), 606,000 drivers of road freight transport vehicles were employees of companies in the private and semi-public sector. Almost two-thirds of them (63%) are employed in companies where road freight transport is the main activity (transport for hire or reward). However, 225,000 drivers are employees of companies for which transport is not the main activity, but which do transportation on their own account (own account transport). The working conditions offered to lorry drivers by one or other of the transport activities can impact the lure of the jobs on offer and employee stability in the company. There are more problems with balancing the age pyramid for own-account road transport drivers since nearly one in five of them is over 55 years old.
At the end of 2017, in France (excluding Mayotte), 606,000 drivers of road freight transport vehicles were employees of companies in the private and semi-public sector. Almost two-thirds of them (63%) are employed in companies where road freight transport is the main activity (transport for hire or reward). However, 225,000 drivers are employees of companies for which transport is not the main activity, but which do transportation on their own account (own account transport). The working conditions offered to lorry drivers by one or other of the transport activities can impact the lure of the jobs on offer and employee stability in the company. There are more problems with balancing the age pyramid for own-account road transport drivers since nearly one in five of them is over 55 years old.
Données
Les données associées sont relatives :
- à la répartition des conducteurs du transport routier de marchandises ;
- aux effectifs conducteurs routiers ;
- à la répartition sectorielle des conducteurs routiers du compte propre ;
- à la part du temps partiel parmi les conducteurs routiers du TRM ;
- à l'évolution du salaire horaire net des conducteurs routiers du TRM.