Bilan social du transport routier de voyageurs - Édition 2017

Transports
Publié le 10/05/2017
Le pouvoir d’achat des salariés du transport routier de voyageurs s’accroît légèrement en 2015, après une stagnation l’année précédente. La fréquence des accidents du travail augmente. Elle est un peu supérieure à celle observée dans l’ensemble des secteurs d’activité hors fonction publique. L’année 2015 a été marquée par l’accident de Puysseguin entre un autocar et un camion, responsable du décès de 43 personnes, soit la moitié des décès constatés dans un accident impliquant un autobus ou un autocar cette année.
The road passenger transport social audit
The road passenger transport social audit is conducted by the Observation and Statistics Department (SOeS) on request from the social partners to provide a factual diagnostic analysis prior to collective bargaining. Most of the data presented concern mainstream "road scheduled passengers land transport" (49.39A of French classification of activities) and "other" (49.39B) land passenger transport. The scope of these statistics is therefore not that of the main collective agreements applying to workers in these sectors (00016 – road transport and 01424 – urban public transport). Most of the statistics presented in this edition relate to the year 2015. Their average year-on-year evolution over the past five years is also presented when the data history is available, thereby conferring a perspective. All relevant definitions and acronyms are given at the end of the document. The social audit is updated each year. It is also available in electronic format at www.developpement-durable.gouv.fr, in the public policy/data section. It is completed by downloadable time series in Excel format.

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