La vignette Crit’air s’impose aujourd’hui comme un élément de régulation de la circulation à des fins environnementales. Bien que toutes les voitures n’en soient pas encore équipées, les éléments inscrits sur le certificat d’immatriculation permettent de connaître à quelle vignette une voiture est éligible. Au 1er janvier 2019, 38 millions de voitures sont en circulation en France. Les voitures éligibles à la vignette Crit’air 2 sont les plus nombreuses (33 % des voitures) et réalisent 40 % du trafic. Les voitures plus polluantes de catégories Crit’air 3, 4, 5 et non classées, qui n’entrent plus sur le marché du neuf en France, représentent 48 % du parc et 45 % du trafic en 2018. Au rythme actuel de renouvellement du parc, il faudrait entre 9 et 11 ans pour que l’ensemble des voitures de catégories Crit’air 3, 4, 5 et non classées sortent du parc.
One car in two is eligible for the Crit’air 1 or 2 sticker
The Crit’air sticker is now becoming an element of traffic regulation for environmental purposes. Although not all cars are equipped with it yet, the information on the registration certificate allows you to find out which sticker a car is eligible for. On 1stJanuary 2019, 38 million cars were on the road in France. There were more cars eligible for the Crit’air 2 sticker (33 % of cars) and they accounted for 40 % of the traffic. The most polluting cars in the Crit’air 3, 4, 5 and unclassified categories which no longer form part of the new car market in France, represented 48 % of the fleet and 45 % of the traffic in 2018. At the fleet’s current rate of renewal, it would take between 9 and 11 years for all the Crit’air 3, 4, 5 and unclassified categories to exit the fleet.
The Crit’air sticker is now becoming an element of traffic regulation for environmental purposes. Although not all cars are equipped with it yet, the information on the registration certificate allows you to find out which sticker a car is eligible for. On 1stJanuary 2019, 38 million cars were on the road in France. There were more cars eligible for the Crit’air 2 sticker (33 % of cars) and they accounted for 40 % of the traffic. The most polluting cars in the Crit’air 3, 4, 5 and unclassified categories which no longer form part of the new car market in France, represented 48 % of the fleet and 45 % of the traffic in 2018. At the fleet’s current rate of renewal, it would take between 9 and 11 years for all the Crit’air 3, 4, 5 and unclassified categories to exit the fleet.
Données
Données sur le parc des voitures au 1er janvier 2019, par région, département, EPCI, et selon leur vignette Crit'air, ainsi que le fichier des données de détails relatives aux figures de la publication.
Données clés